Els subjectes presentats al pla d'intervenció PAC 1 i implicats en la intervenció psicopedagògica
són:
Maria,
-Nina amb
TEA (diagnosticada per l'entitat Unitat de Salut Mental Infantil i Juvenil,
USMIJ ) i amb implant coclear.
-Edat 10 anys
-Estudiant de
primària acudint a l'aula educativa especifica en un centre ordinari públic
-Família. Pare,
mare i un germà petit d'any i mig.
-Lloc d'intervenció: en el local
d'APFEM amb1 sessió
d'intervenció individualitzada d'una hora setmanal i1 sessió de taller
amb una durada d'una hora.
Josep
- Nin amb
TEA , diagnosticat als 5 anys per l'organisme USMIJ
-Edat actual 8 anys.
-Estudiant de
primària acudint a l'aula educativa especifica en un centre ordinari públic
-Família: mare
soltera i una germana de 17 anys.
-Lloc d'intervenció: al local d'APFEM amb1 sessió
d'intervenció individualitzada d'una hora setmanal i 1 sessió de taller
amb una durada d'una hora; a la pròpia CASA amb 1 sessió
d'ntervenció individualitzada de dues hores. Aquesta va ser acordada en la
reunió amb el Servei de Protecció de Menors amb el representant de USMIJ, de
la Unitat del Servei Social de Ponent, EOEP, tutor, psicòleg del nin ,
psicòleg de la mare i, mare.
Altres,
-Psicòloga
(tutora de pràctiques).
-Estudiant del Pràcticum.
-Família (mare).
-Tutora del
col·legi. Una mostra d'objectius a les àrees comunicació, socialització, cognició, joc, motricitat, conducta i autonomia presentades al pla d'intervenció assenyale com exemple:
-Augmentar les habilitats funcionals en les diverses àrees.
-Analitzar la conducta problemàtica per aconseguir minvar-la.
-Participacipar en jocs senzills per torns. (participació, socialització).
-Comunicació amb els pares, tutora de primària.
I com proposta metodològica podem donar com example els següents objectius:
OBJECTIU: AUGMENTAR LES HABILITATS
FUNCIONALS EN DIFERENTS ÀREES.
DESTINATARI
|
MARIA
|
JOSEP
|
TASQUES
/ACTIVITAT
PRESENCIAL
|
-En primer lloc observar, revisar en quin
moment concret es troba dels objectius treballats amb anterioritat per si
cal reelaborar-los en aquestes àrees
1. Comunicació.
2. Motricitat grossa,fina (retallar,
pintar...)
3. Cognició ( vocabulari, 1,2,3,
4. Socialització
5. Joc
6. Tasques i autonomia funcional
7. Conducta
-Preparació de les tasques d'acord a
l'objectiu i criteri de consecució
"logro".
-Acolliment de la nina.
- S'observa l'execució de la
tasca/joc amb la mínima o cap ajuda
física possible. Amb un reforçament positiu sempre. I finalitzant la
tasca/joc.
- Enregistrament al full de registre.
-Acomiadament de Natalia.
-Comentari amb la mare de la sessió
d'intervenció o taller.
-Valoració de la sessió
(dificultats, avançament..
amb la tutora).
|
-En primer lloc observar, revisar en quin
moment concret es troba dels objectius treballats amb anterioritat per si
cal reelaborar-los en aquestes àrees:
1. Comunicació
2. Motricitat grossa, fina
(plastilina, resseguir una línia)
3. Cognició (vocabulari)
4. Joc
5. Tasques
6.Conducta
-Preparació de les tasques d'acord a
l'objectiu i criteri de consecució
"logro".
-Acolliment d'ell.
-S'observa l'execució de la
tasca/joc amb la mínima o cap ajuda
física possible. Amb un reforçament positiu sempre. I finalitzant la
tasca/joc.
-Les tasques poden modificar-se en
funció de com es trobe el nin (actiu, apàtic, cansat...) però, sempre s'ha de
finalitzar aquella que comence.
-S'enregistra al diari de sessió a la seva finalització.
-Acomiadament d'ell.
-Comentari amb la mare de la sessió
d'intervenció o taller.
-Valoració de la sessió
(dificultats, avançament..
amb la tutora)
|
INSTRUMENTS/
TÉCNIQUES
|
-Full de
registre dels objectius.
-Full d'enregistrament per poder valorar.
-Diari de la sessió .
-MetodologiaTEACCH i ús d'un horari
visual amb pictogrames.
-PECS emprant el llibre de comunicació.
-Economia de fitxes ( 10 punts = 1
premi) com a font d'alabança. Comptadors de punts..
-Tècniques de modificació de
conducta.
-Reunió amb la tutora per realitzar
la valoració.
|
- Full de registre
dels objectius-subhabilitats
-Enregistrament
de la sessió al diari escrit.
-Metodologia
TEACCH, com a guia de l'estructura organitzativa de la sessió.Horari visual
amb fotos
-Tècniques
de modifcació de conducta (reforçament positiu i negatiu...)
-Reunió amb
la tutora per fer la valoració.
|
TEMPORITZACIÓ
|
Al
llarg de la primera quinzena del semestre fonamentalment i, també la resta
del semestre s'observarà l'adequació dels objectius amb el criteri de
consecució.
Al llarg de
tot el semestre es prepararà,
observarà, participarà en les tasques
a treballar Maria.
L'avaluació
és realitzarà després de cada sessió d'intervenció o en el temps assenyalat
com a dubte dins del meu horari amb la tutora i explícitament per escrit al
mes de desembre.
|
Al
llarg de la primera quinzena del semestre fonamentalment i, també la resta
del semestre s'observarà l'adequació dels objectiu amb el criteri de
consecució.
Al llarg de
tot el semestre es prepararà,
observarà, participarà en les tasques
a treballar amb Josep.
L'avaluació
és realitzarà després de cada sessió d'intervenció o en el temps assenyalat
com a dubte dins del meu horari amb la tutora i explícitament per escrit al
mes de desembre.
|
INDICADOR
D'AVALUACIÓ
|
Donar
l'objectiu com aconseguit tenint en compte el criteri de consecució
"logro".
|
Donar
l'objectiu com aconseguit tenint en compte el criteri de consecució
"logro"
|
OBJECTIU: ANÀLITZAR LA CONDUCTA
PROBLEMÀTICA PER ACONSEGUIR MINVAR-LA.
|
MARIA
|
JOSEP
|
TASQUES
|
Fa temps es
van realitzar observacions enregistrades de les conductes per fer una
anàlisis funcional (antecedent-
conducta- conseqüència). Mostrant com
a resultat la necessitat de treballar:
- la tolerància a
les correccions per part de l'adult,
- la tolerància al
temps d'espera.
- la disminuició
d'autoestimulació (córrer i fer voltes.)
Idò,s'observaran al
llarg de tota la sessió (tasca, joc...) i enregistrarà en el full
corresponent
durant l'execució de les
sessions.
|
Fa temps es
van realitzar observacions enregistrades de les conductes per fer una analisi
funcional (antecedent- conducta-
conseqüència). D'aqui s'evidencia la
necessitat de treballar:
- la
tolerància a la negació. .
- la tolerància al
temps d'espera.
- la disminució
d'autoestimulació (llançar objectes, pessigar, mossegar, cridar, agafar els
cabells).
Idò, s'observara i
enregistrarà aquestes conductes després de l'execució de les sessions.
|
INSTRUMENTS/
TÉCNIQUES
|
-Full
d'enregistrament de la conducta amb el seu criteri avaluatiu:
·
conducta correcta (esperar...)------------>+
·
conducta incorrecta (mossegar-se...)-->
--
-Economia de fitxes
. Es premia amb un punt, la conducta correcta de forma intermitent, és a dir,
ella no sap quan va aconseguir el
premi. Cal especificar que 10 punts equival a un premi a escollir dels PECS del llibre de
comunicació o dels objectes de l'aula.
|
-Diari,
enregistrament dels fets.
-Economia
de fitxes. Cada conducta correcta (asseure bé, espera...) es premia amb una
fitxa de les 5 necessaris per elegir lliurement allò que desitja dels
pictogrames/fotos de la carpeta d'economia de fitxes.
|
TEMPORALITZACIÓ
|
-Realització
dels fulls de registre fins el 15 d'octubre.
-Emplenament dels
registre del 15 d'octubre fins el 29 de novembre.
-Economia de fitxes
des de la seva elaboració fins que calgui
|
-Emplenament
del registre des d'inici fins que calgui
-Economia
de fitxes des de l'inici de semestre fins que sigui necessari o es modifique
el criteri (augmentar / disminuir el número de fitxes o canvi de tècnica de
modificació de conducta fins 29 de novembre, si cal.
|
AVALUACIÓ
|
-Als fulls
d'enregistrament s'estableix el criteri de logro, generalment es el 90% de
resposta correcta en 3 sessions consecutives.
-Enregistrament
després de cada sessió valorant l'adquisició o no del criteri de logro
especificat en el full.
-Avaluació conjunta
amb la tutora per establir el seguiment, endarreriment o avanç del criteri de
logro o modificació de tècnica de conducta o adequar l'objectiu.
|
-Enregistrament
després de cada sessió.
-Avaluació
conjunta amb la tutora per establir el seguiment, endarreriment / avanç del
criteri de logro o modificació de tècnica de conducta segons la necessitat o
adequar l'objectiu
|
OBJECTIU: SOCIALITZACIÓ. JOC,
PARTICIPACIÓ EN JOCS SENZILLS PER TORNS.
|
MARIA
|
JOSEP
|
TASQUES/ ACTIVITAT
PRESENCIAL
|
Les
habilitats a treballar són:
-esperar sense
mostrar conductes inadequades.
-demanda de torn: ara tu, ara jo.
El
joc formarà part de la sessió com a feina especifica o com a
lliure elecció, és un eix transversal.
·
Fase d'observació.
-Presentació
dels jocs (patinet, ordinador, baldufa, pilota ...abans s'ha observat que
eren objectes que li agradaven).
-Elecció
del joc.
·
Fase de realització.
-Inici
del joc elegit treballant els
conceptes en qualsevol moment adient.
-Manteniment
d'una participació activa del nin.
·
Fase d'avaluació.
-Enregistrament
al diari de treball dels fets observats durant la realització del joc.
|
Les
habilitats a treballar són:
-esperar sense
mostrar conductes inadequades.
-participar de
forma adient.
- demanda de torn
de joc: ara tu, ara jo.
El joc formarà part
de la sessió com a eix transversal a l'inic, durant i final d'ella.
·
Fase d'observació.
-Presentació dels
jocs (patinet, ordinador, baldufa, pilota ...abans s'ha observat i
enregistrat que eren objectes que li agradaven).
-Elecció del joc,
assenyalant-lo amb el dit index o dient el nom corresponent ell tot sol o
repetint-lo després d'escoltar com es pronúncia.
·
Fase de realització.
-Inici del joc
elegit treballant els conceptes en
qualsevol moment adient.
-Manteniment d'una
participació activa del nin. Elogiant les bones conductes.
·
Fase d'avaluació.
-Enregistrament dels fets observats durant la realització
del joc .
|
INSTRUMENTS/
TÈCNIQUES
|
-Registre
d'encerts-errades.
-Tècniques
de modificació de conducta (reforçament positiu)
|
-Tècniques
de modificació de conducta.
|
TEMPORITZACIÓ
|
-A qualsevol sessió d'intervenció i taller.
-Tres minuts de joc
si és aconseguit en l'elecció lliure
després d'haver aconseguit 10 punts en l'economia de fitxes mentre fa la
tasca assenyalada al seu horari visual.
-Cinc minuts de joc
si és a la finalització de la sessió
|
- A
qualsevol sessió d'intervenció i taller.
-El temps just i
necessari per mantenir la seva participació de forma adient.
|
INDICADOR
D'AVALUACIÓ
|
-Segons el
criteri de logro
|
|
OBJECTIU: COMUNICACIÓ AMB ELS PARES,
TUTOR DE PRIMÀRIA.
|
MARIA
|
JOSEP
|
TASQUES/ ACTIVITAT
PRESENCIAL
|
-Salutació
i precs de col·laboració.
-Entrevista
personal o entrega del qüestionari sobre autonomia (a casa, diferents llocs)
.
-Realització
del mòdul I d'habilitats funcionals, curs d'entrenament pels pares on-line.
-Avaluació
conjunta de la realització del mòdul
abans citat per l'estudiant del
Pràcticum i la tutora. Després es comentarà a la mare.
-Informació
sobre el desenvolupament de les sessions al finalitzar.
-Coordinació
amb la tutora del col·legi per
conèixer les necessitats, propostes d'objectius que tenen i l'avançament de
la nina.
-Informació
del treball al finalitzar les pràctiques.
|
- Salutació
i precs de col·laboració.
-Entrevista
personal o entrega del qüestionari sobre autonomia (a casa, diferents llocs)
.
-Avaluació
de la realització del mòdul realitzada
per conjuntament per l'estudiant del Pràcticum i la tutora. Després es
comentarà a la mare.
-Informació
sobre el desenvolupament de les sessions al finalitzar.
-Coordinació
amb la tutora del col·legi per
conèixer les necessitats, propostes d'objectius que tenen i l'avançament de
la nina.
-Informació del
treball al finalitzar les pràctiques.
|
INSTRUMENTS/
TÈCNIQUES
|
-Batelle
Inventario de Desarrollo. Área adaptativa (3ª reimpresión) de Newborg, J. y
otros.
-Módulo I:Enseñando
habilidades funcionales a mi hijo. ADEPT (curs on-line)
|
-Batelle
Inventario de Desarrollo. Área adaptativa (3ª reimpresión) de Newborg, J. y
otros
|
TEMPORITZACIÓ
|
-
Entrevista/entrega del qüestionari en octubre.
-Coordinació amb la
tutora del col·legi en octubre.
- Mòdul al llarg
del mes de novembre.
- Avaluació del
módul a desembre. .
- Informació del treball els darrers dies del semestre.
|
-
Entrevista/entrega del qüestionari en octubre.
- Coordinació amb
la tutora en octubre.
- Informació del treball els darrers dies del semestre.
|
INDICADOR
D'AVALUACIÓ
|
- Recollida
d'informació i valoració per realitzar propostes de millora , si cal.
|
- Recollida
d'informació i valoració per realitzar propostes de millora , si cal.
|
No hay comentarios:
Publicar un comentario